Už se Vám také někdy stalo, že jste dostali chuť zacvičit si doma, ale nakonec jste vlastně úplně nevěděli jak na to? Když jsem s jógu začínala, stávalo se mi to docela často. A tak místo, abych se soustředila na cvičení, vymýšlela jsem, jaké pozice mám vlastně zařadit. Proto jsem pro Vás vytvořila jednoduchý návod, který Vám poskytne pevný základ a přitom velkou variabilitu pro Vaši domácí praxi.

Chcete to nejdůležitější hned na začátek?

Vím, že udělat si v nabytém programu čas pro sebe, je mnohdy to nejtěžší. Ale víte co? Počítá se opravdu každá minuta. 5 minut je lepších, než nic, proto směle do toho, dopřejte si pro sebe alespoň pár chvil. Ten pocit po cvičení jógy stojí za to!

2

Příprava a naladění – hlavní pilíř úspěchu!

Najdětě si doma příjemné místo, dobře vyvětrejte a oblečte si něco pohodlného.  Začněte s úsměvem, ten totiž uvolní celé tělo.

Z venčí k nám stále přichází spousta informací a vjemů, zaměřte se proto na chvíli jen na Váš vnitřní svět. Můžete věnovat pozornost v sedě, či leže každé části svého těla a chvilku také pozorovat dech.  V průběhu lekce se pozorností k dechu vracejte tak často, jak to půjde.

A jde se na to! Ale jaké vybrat pozice?

Další fází jsou již samotné pozice, které slouží k protažení, posílení a uvolnění celého těla. A tady je již prostor pro Vás. Co vlastně pro sebe dnes nejvíc potřebujete?

Pokud si nejste úplně jisti, můžete se držet následujícího jednoduchého postupu:

Blaho pro Vaše záda

Nejprve dopřejte zádům všechny přirozené pohyby

Vyberte vždy jakoukoliv pro Vás příjemnou pozici na:

  1. Vytažení
  2. Úklon
  3. Rotaci
  4. Předklon
  5. Záklon
1. Vytažení

1. Vytažení

2. Úklon

2. Úklon

3. Rotace

3. Rotace

4. Předklon

4. Předklon

5. Záklon

5. Záklon

Každý kloub a kloubek si zaslouží Vaši pozornost

Bohatě si zde vystačíte s pohyby do kroužku od kotníků až po ramena. Nebo můžete zařadit třeba Gomukta ásanu, která příznivě působí na všechny důležité klouby v těle.

8

Uvolněte se prosím

V průběhu celé lekce si dopřávejte relaxaci. Můžete vědomě uvolňovat každou část těla například v leže na zádech, nebo si můžete užít odpočinek například v  šašanka ásaně.

Věděli jste, že uvolnění těla působí na prohloubení dechu, zklidnění mysli a nastartování regeneračních procesů v celém organismu? Odpočinek je mnohdy efektivnější než aktivita. A to zní skvěle, nemyslíte?

9

Rovnováha je krásná

Dopřejte alespoň jednu libovolnou rovnovážnou pozici. Podpoříte tak svou vnitřní stabilitu a harmonii. A ta se hodí opravdu vždycky!

10 (2) 10

Síla nás dokáže přenést přes všechny těžkosti

Zařaďte proto některé ze silových výdržových pozic. Do života nám přinesou nejen krásně vytvarované křivky a sílu, ale také schopnost překonávat překážky a podporovat vnitřní soudržnost a pevnost.

11 (2) 11 (3) 11

Klidně se postavit na hlavu

Na závěr zařaďte stoj na hlavě, svíčku, či jakoukoliv obrácenou pozici. Podpoříte totiž díky nim všechny mozkové funkce, koncentraci, paměť i smyslové orgány!

12 (1) 12 12 (4)

Zasloužené lenošení

A na závěr si dopřejte hluboké uvolnění, dýchejte a pozorujte, jak se Vaše tělo s každým výdechem noří do hlubší relaxace. Můžete si říci pro sebe pár milých slov, poděkovat si a ocenit se, že jste pro sebe udělali něco dobrého. Zasloužíte si to!

13

Přeji Vám, ať si domácí jógu užíváte plnými doušky!

Namasté

Tereza